by Αλέξανδρος Καψοκαβάδης

Μοιραστείτε

by Αλέξανδρος Καψοκαβάδης

Μοιραστείτε

Της Στέλλας Καταραχιά

Η Κατερίνα Παπαδοπούλου γεννήθηκε και έζησε τα παιδικά της χρόνια στο χωριό Μεσόβουνο της Πτολεμαΐδας. Είναι Πόντια στην καταγωγή, ενώ η μητέρα της ήταν Πόντια τουρκόφωνη.

Κατά τα χρόνια της πρώτης νεότητας ασχολήθηκε με το τραγούδι, συμμετέχοντας σε χορωδίες και πλήθος μουσικών σχημάτων στη Γερμανία.

Στην ηλικία των 24 ετών ξεκίνησε να παίρνει μαθήματα φωνητικής και, συγκεκριμένα, κλασικού τραγουδιού, ενώ παράλληλα μελετούσε πιάνο, θεωρία της ευρωπαϊκής μουσικής και αρμονία.

Όσο βρισκόταν ακόμη στη Γερμανία, και συγκεκριμένα στο Βερολίνο, άκουσε για πρώτη φορά οθωμανική μουσική σε μία συναυλία σούφικης μουσικής και, όπως η ίδια αναφέρει, αισθάνθηκε μία πρωτόγνωρη γαλήνη, κάτι το οποίο δεν είχε αισθανθεί ποτέ άλλοτε, με κανένα άλλο μουσικό άκουσμα.

Λίγους μήνες πριν αποφασίσει να αναχωρήσει από το Βερολίνο, γνώρισε Άραβες και Τούρκους μουσικούς. Τότε λοιπόν ήταν που είδε έναν μουσικό να παίζει το ρεκ, ένα αραβικό κρουστό μουσικό όργανο, το οποίο τη γοήτευσε και της κίνησε αμέσως το ενδιαφέρον. Παρ’ ότι, όπως η ίδια αναφέρει, πρόκειται για ένα ιδιαίτερο μουσικό όργανο, αρκετά δύσκολο στη χρήση του, από την πρώτη στιγμή που το έπιασε στα χέρια της κατάφερε να βγάλει όμορφο και μεστό ήχο, ενώ παρακολούθησε και μαθήματα για μικρό χρονικό διάστημα, μέχρι να φύγει από τη Γερμανία.
Ωστόσο, οι μουσικές της σπουδές και η ενασχόλησή της με τη μουσική εκτέλεση και ερμηνεία δεν σταματούν εδώ. Ζώντας για ένα διάστημα στην Κρήτη, στα Χανιά, ήρθε σε επαφή με τον Ross Daily και εντάχθηκε στο νεοσύστατο τότε μουσικό συγκρότημα ‘Λαβύρινθος΄, παίζοντας κρουστά.

Παράλληλα, συνέχιζε τις σπουδές της στο Ωδείο, όπου λίγο αργότερα ξεκίνησε να διδάσκει και θεωρία της μουσικής. Είχε μεγάλη έφεση στο πιάνο και οι καθηγητές της την ενθάρρυναν να προχωρήσει. Την ίδια εποχή, ξεκίνησε και την ενασχόλησή της με το ούτι, η οποία συνεχίζεται μέχρι και σήμερα, ενώ πήρε και μαθήματα βυζαντινής μουσικής.

Το 1988 μετακομίζει στη Θεσσαλονίκη. Εκεί μαζί με τους σπουδαίους μουσικούς Κυριάκο Καλαϊτζίδη, Κυριάκο Γκουβέντα και Γιάννη Αλεξανδρή συγκροτούν ένα μουσικό σχήμα, με το οποίο έδωσαν πλήθος συναυλιών. Παράλληλα, η Κατερίνα Παπαδοπούλου δίδασκε κρουστά, κυρίως μπεντίρ και ντέφι, ενώ συμμετείχε και σε θεατρικές παραστάσεις με το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, παίζοντας σε όλα τα μεγάλα αρχαία θέατρα της χώρας.

Όσον αφορά στη δραστηριότητα της μουσικής σύνθεσης, αυτή φαίνεται να ήρθε τελείως φυσικά και αβίαστα στη ζωή της συνθέτριας. Πρωταρχικό πεδίο μουσικής σύνθεσης αποτέλεσαν τα μαθήματα κρουστών που παρέδιδε η ίδια. Συγκεκριμένα, κατά τη διάρκεια των μαθημάτων, προκειμένου να διδάξει έναν συγκεκριμένο μουσικό ρυθμό, συνήθιζε να επινοεί μελωδίες δομημένες στον εκάστοτε ρυθμό που ήθελε να μεταδώσει στους μαθητές. Η ίδια έπαιζε τις μελωδίες αυτές στο ούτι, ενώ οι μαθητές τη συνόδευαν παίζοντας κρουστά. Μάλιστα, πολλές από τις συνθέσεις της αποτελούν μελωδίες που επινοούσε για τις ανάγκες των μαθημάτων που παρέδιδε.

Δισκογραφία:

  • Ανατολή, ανατολή μου (2005)
  • Kiyi (2009)
  • Ανοιχτόν στράταν (2017)

Σχετικές καταχωρήσεις

  • • Η Ελένη Σκάρκου είναι συνθέτις, σολίστ κιθάρας, μουσικολόγος-μουσικοτεχνολόγος, εκπαιδευτικός και οικονομολόγος.   • Δραστηριοποιείται στον χώρο της σύνθεσης, της δημιουργίας πολύτεχνων έργων, της ερμηνείας έργων με κιθάρα και ηλεκτρονικούς υπολογιστές, της διδασκαλίας, της αρθρογραφίας, […]

  • Ελληνίδα στην καταγωγή, η Christina Agamanolis γεννήθηκε και ζει στο Akron του Οχάιο (ΗΠΑ). Σπουδές: Εργογραφία (ενδεικτική): Για φιλμ Περισσότερες πληροφορίες: https://sonicstill.com/index.html

  • Η Μαρίκα Κλαμπατσέα είναι σοπράνο, συνθέτρια και πιανίστρια, γνωστή avant garde διεθνή σκηνή «…για την ανασύνθεση της κλασικής φόρμας, την πικρή παρωδία, αλλά και τη χωρίς όρια χρήση και ερμηνεία της φωνής της που ξεπερνάει τη μουσικότητα […]

  • Η Μαριάνα Πετροπούλου γεννήθηκε στην Αθήνα. Σπούδασε, αρχικά, στο Ωδείο Αθηνών (πιάνο με τη Μ. Χαιρογιώργου-Σιγάρα & θεωρητικά με τον Κ. Κυδωνιάτη) απ’ όπου αποφοίτησε το 1981. Την ίδια χρονιά, έπειτα από ακρόαση, έγινε δεκτή […]