by Αλέξανδρος Καψοκαβάδης

Μοιραστείτε

by Αλέξανδρος Καψοκαβάδης

Μοιραστείτε

Η Κασσιανή ή Κασσία ήταν Βυζαντινή ηγουμένη με πλούσιο υμνογραφικό έργο, τόσο ποιητικό όσο και μουσικό. Σύμφωνα με τους ιστορικούς που μας παρέχουν στοιχεία για τον βίο της, υπήρξε μία εκ των πρώτων μεσαιωνικών δημιουργών. Περίπου πενήντα ύμνοι απ’ όσους έγραψε έχουν διασωθεί, ενώ η πλειοψηφία τους αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της Θείας Λειτουργίας της Ορθόδοξης Εκκλησίας. Στην Κασσιανή αποδίδονται, επίσης, περίπου οκτακόσιοι στίχοι μη υμνολογικού χαρακτήρα· κυρίως γνωμικά με θέμα τη ζωή και τον θάνατο, ανθρώπινα προτερήματα και αδυναμίες, αξίες και αρχές.

Υπολογίζεται ότι γεννήθηκε μεταξύ 805 και 810 μ.Χ. (πέθανε πριν το 865). 

Καταγόταν από φεουδαρχική οικογένεια και ήταν τόσο όμορφη ώστε η μητριά του αυτοκράτορα Θεόφιλου, Ευφροσύνη, την είχε επιλέξει ανάμεσα στις υποψήφιες συζύγους του. Στην τελετή για την επιλογή νύφης, η εκλεκτή ήταν η Θεοδώρα και, έκτοτε, η Κασσιανή εξέφρασε την επιθυμία της να εγκαταλείψει τα εγκόσμια. 

Φέρεται να είπε ότι: «Αφού δεν έγινα βασίλισσα του πρόσκαιρου τούτου κόσμου θα γίνω υπήκοος της αιώνιας βασιλείας του Χριστού». Έτσι, έχτισε ένα μοναστήρι με δικά της έξοδα και έμεινε μέσα, ξεκινώντας τη ζωή της ως μοναχή, κατά τη διάρκεια της οποίας αφιερώθηκε στην υμνογραφία.

Σχετικές καταχωρήσεις

  • Α. Καψοκαβάδης (Μάρτιος 2023) - Universidade do Minho, Braga, Πορτογαλία Η πιο πολύπλοκη εργασία από όσες οι φοιτητές και καθηγητές του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του ΕΚΠΑ που συμμετέχουν στο Musical Bounce Back δεσμεύτηκαν φέρουν εις πέρας είναι […]

  • Σταχυολογώντας τα πιο ενδιαφέροντα αποσπάσματα της συζήτησης του ερευνητή του δημοτικού τραγουδιού, Παντελή Μπουκάλα, με τη Μαρίνα Παπαχριστοδούλου, στην Κινηματογραφική Λέσχη Βριλησσίων 'Cine Δράση'(Απρίλιος, 2023) Η Αντρονίκη είναι από τα τελευταία γνήσια δημοτικά τραγούδια που […]

  • Του Κορνήλιου Διαμαντόπουλου Μια χρονική στιγμή χιλιάδων χρόνων, λίγο πριν από τον Όμηρο, λίγο μετά την προπατορική πελασγική μήτρα, αρχίζουν τα θαύματα και μεταμορφώνονται οι Προελληνίδες σε Ελληνίδες, οι ομαδικές συναρθρώσεις σε προσωπικές συνθέσεις, οι […]

  • Καραγεωργίου, Τ. (2007). Πλανόδιον, τ. 42   Ἂν θέλαμε νὰ ἀνιχνεύσουμε τὴ γυναικεία παρουσία ἀπὸ τὶς ἀπαρχὲς τῆς ἱστορίας τῆς νέας ἑλληνικῆς λογοτεχνίας μέχρι καὶ τὸν 19ο αἰώνα καὶ νὰ ἀποδώσουμε δικαιοσύνη στὴ «γυναικεία ποιητικὴ […]